15/3/15

Φ.353.1./324/105657/Δ1/8.10.2002 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
ΦΕΚ 1340 τ.Β΄16.10.2002
Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων των διδασκόντων.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 6 του Ν. 2986/2002(ΦΕΚ 24 Α΄).
2. Τις διατάξεις του άρθρου 29Α του Ν. 1558/1985 (ΦΕΚ 137 Α΄), όπως προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν.
2081/1992 (ΦΕΚ 154 Α΄) και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 2469/1997 (ΦΕΚ 38 Α΄).
3. Του άρθρου 2 της ΣΤ5/53/31.10.2001 Απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων “Καθορισμός αρμοδιοτήτων των Υφυπουργών του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων” (ΦΕΚ 1484/13/31.10.2002).
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό, αποφασίζουμε:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ - ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ - ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ Σ.Ε.Κ. - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΤΟΜΕΩΝ Σ.Ε.Κ.
Άρθρο 27
Έργο των Διευθυντών των σχολικών μονάδων
1. Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας βρίσκεται στην κορυφή της σχολικής κοινότητας και είναι διοικητικός αλλά και επιστημονικός - παιδαγωγικός υπεύθυνος στο χώρο αυτό.
2. Ειδικότερα ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας:
α) Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα ώστε να θέσει υψηλούς στόχους και να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους για ένα σχολείο δημοκρατικό και ανοικτό στην κοινωνία.
β) Καθοδηγεί και βοηθεί τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, και ιδιαίτερα τους νεότερους, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα και οφείλει να αποτελεί παράδειγμα.
γ) Φροντίζει ώστε το σχολείο να γίνει στοιχειώδης μονάδα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε θέματα διοικητικά, παιδαγωγικά και επιστημονικά.
δ) Προϊσταται των εκπαιδευτικών και συντονίζει το έργο τους. Συνεργάζεται μαζί τους ισότιμα και με πνεύμα αλληλεγγύης. Διατηρεί και ενισχύει την συνοχή του Συλλόγου Διδασκόντων, αμβλύνει τις αντιθέσεις, ενθαρρύνει τις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, εμπνέει και παρέχει θετικά κίνητρα σ΄ αυτούς.
ε) Ελέγχει την πορεία των εργασιών και κατευθύνει τους εκπαιδευτικούς ώστε να ανταποκρίνονται έγκαιρα στις υποχρεώσεις που ανέλαβαν. Τέλος, αξιολογεί τους εκπαιδευτικούς, όπως η νομοθεσία ορίζει, έχοντας ως γνώμονα της αξιολόγησής του τους στόχους της αξιολόγησης.
Άρθρο 28
Γενικά καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σχολείων
1. Ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος σχολείου συνεργάζεται με τους Σχολικούς Συμβούλους, τα Στελέχη της Διοίκησης, τους εκπαιδευτικούς, καθώς και τους μαθητές και τους γονείς για την από κοινού επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων. Ενθαρρύνει το διδακτικό προσωπικό να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες οι οποίες συμβάλλουν στη διαπαιδαγώγηση ελεύθερων, υπεύθυνων, δημοκρατικών και ευαισθητοποιημένων πολιτών.
2. Ειδικότερα:
α) Εκπροσωπεί το σχολείο σε όλες τις σχέσεις του με τους τρίτους.
β) Παραμένει στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες και είναι υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής.
γ) Εφαρμόζει τους νόμους, τα προεδρικά διατάγματα, τις κανονιστικές αποφάσεις, τις εγκυκλίους και τις υπηρεσιακές εντολές των Στελεχών Διοίκησης, είναι υπεύθυνος για την τήρησή τους και υλοποιεί τις αποφάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων.
δ) Προωθεί, σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων, το Διευθυντή Εκπαίδευσης ή Προϊστάμενο Γραφεί
ου και τους Σχολικούς Συμβούλους, τη λειτουργία τμημάτων Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, Ενισχυτικής Διδασκαλίας, τάξεων υποδοχής, φροντιστηριακών τμημάτων, τμημάτων διευρυμένου ωραρίου, Ολοήμερου σχολείου και των λοιπών εκπαιδευτικών καινοτομιών και έχει την ευθύνη για την οργάνωση και τη λειτουργία αυτών.
ε) Συγκροτεί με πράξη του τις επιτροπές για τις εξετάσεις, για τη συγκέντρωση των δικαιολογητικών και την έκδοση των αποτελεσμάτων και όσες άλλες προβλέπονται για τη λειτουργία του σχολείου.
στ) Συντάσσει τις αξιολογικές εκθέσεις για το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, όπως προβλέπει η νομοθεσία.
ζ) Ενημερώνει το διδακτικό προσωπικό, τους γονείς και τους μαθητές, για την εκπαιδευτική πολιτική, τους στόχους και το έργο του σχολείου.
η) Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ο Διευθυντής ενημερώνει και φυλάσσει τους φακέλους των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών του σχολείου του και, σε περίπτωση μετάθεσης, τους διαβιβάζει στα νέα τους σχολεία.
θ) Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι εκκαθαριστής αποδοχών του προσωπικού του σχολείου του και βοηθείται στο έργο του αυτό από εκπαιδευτικό που ορίζει ο σύλλογος διδασκόντων.
ι) Έχει την παιδαγωγική ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο και για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.
ια) Ενημερώνει τους νεοδιόριστους, τους αναπληρωτές και τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις και τους χορηγεί αντίγραφα των βασικών νόμων, αποφάσεων και εγκυκλίων σχετικών με την εκπαίδευση.
ιβ) Στην περίπτωση που υπηρετούν στο σχολείο περισσότεροι του ενός Υποδιευθυντές, ορίζει με πράξη του έναν υποδιευθυντή ως νόμιμο αναπληρωτή του και καταμερίζει τις αρμοδιότητες και τις εργασίες σ' αυτούς.
ιγ) Είναι υπεύθυνος σε συνεργασία με τον Υποδιευθυντή, το γραμματέα του σχολείου και τον αρμόδιο εκπαιδευτικό για την τήρηση της αλληλογραφίας του σχολείου και των πάσης φύσεως βιβλίων και εντύπων που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις.
ιδ) Φροντίζει για τη λήψη κάθε μέτρου το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του σχολείου.
 ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΣΟΛΩΝ Σ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ
Άρθρο 29
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με το Σύλλογο των Διδασκόντων
1. Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας προσκαλεί τα μέλη του Συλλόγου στις συνεδριάσεις, στις οποίες και
προεδρεύει. Καταρτίζει την ημερήσια διάταξη και εισηγείται ο ίδιος ή αναθέτει την εισήγηση θεμάτων σε άλλον εκπαιδευτικό.
2. Σε συνεδρίαση του Συλλόγου των Διδασκόντων εισηγείται την κατανομή των πρόσθετων εξωδιδακτικών εργασιών. Αξιοποιεί δημιουργικά τις δυνατότητες όλου του προσωπικού μέσα στο πλαίσιο των διακριτών ρόλων και αρμοδιοτήτων του.
3. Σε συνεργασία με τους διδάσκοντες έχει την ευθύνη της σύνταξης του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου με γνώμονα την αποδοτική λειτουργία του.
4. Ενημερώνει το Σύλλογο των Διδασκόντων για το έργο της σχολικής επιτροπής. Μεριμνά μαζί με το Σύλλογο των Διδασκόντων για τη συντήρηση και λειτουργία των σχολικών εγκαταστάσεων καθώς και την προμήθεια των απαραίτητων εποπτικών μέσων διδασκαλίας.
5. Είναι υπεύθυνος, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.
6. Ενημερώνει το Σύλλογο των Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
7. Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων και των μαθητών και είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
8. Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ή αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό.
9. Είναι υπεύθυνος για τη διανομή των διδακτικών βιβλίων, σε συνεργασία με τον Υποδιευθυντή του σχολείου και τον ορισθέντα εκπαιδευτικό.
10. Σε συνεργασία με τους διδάσκοντες καταρτίζει το πρόγραμμα ενημέρωσης των γονέων, το οποίο κοινοποιεί στο σύλλογο γονέων και τον οικείο Διευθυντή ή Προϊστάμενο Γραφείου Εκπαίδευσης.
11. Συνεργάζεται με τους διδάσκοντες για τον ορισμό των θεμάτων των εξετάσεων, ορίζει τους επιτηρητές και είναι υπεύθυνος για την τήρηση των σχετικών με τις εξετάσεις διατάξεων.
12. Παρέχει στους διδάσκοντες συγκεκριμένες οδηγίες για να ανταποκρίνονται στα καθήκοντά τους, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
13. Απευθύνει στους διδάσκοντες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις με πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.
Στις περιπτώσεις που διδάσκοντες δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις και τα καθήκοντά τους και οι προσπάθειες του μένουν χωρίς αποτέλεσμα, ενημερώνει σχετικά το Σύλλογο των Διδασκόντων, το διοικητικό του Προϊστάμενο και τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο. Εφόσον, παρ΄ όλα αυτά, δεν υπάρξει αποτέλεσμα, αναφέρεται γραπτά στο Διευθυντή Εκπαίδευσης ή τον Προϊστάμενο του Γραφείου.
14. Ενημερώνεται για τους λόγους απουσίας του διδακτικού προσωπικού από το σχολείο και από τις συνεδριάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων και ενεργεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, όταν συντρέχει λόγος.
15. Είναι υπεύθυνος για την κάλυψη του υποχρεωτικού ωραρίου εβδομαδιαίας διδασκαλίας από όλους τους εκπαιδευτικούς. Σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας για τη συμπλήρωση αυτή ενημερώνει άμεσα τον Προϊστάμενο Γραφείου ή το Διευθυντή Εκπαίδευσης.
 ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΣΟΛΩΝ Σ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ
Άρθρο 30
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών των σχολείων σε σχέση με τους Σχολικούς Συμβούλους, το Διευθυντή Εκπαίδευσης και τον Προϊστάμενο του Γραφείου
1. Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας σε συνεργασία με το Σύλλογο των Διδασκόντων και τους Σχολικούς Συμβούλους προωθεί τα επιμορφωτικά προγράμματα που γίνονται για το διδακτικό προσωπικό και συμμετέχει σ' αυτά. Ο ίδιος έχει την ευθύνη της οργάνωσής τους.
2. Συνεργάζεται με τους Σχολικούς Συμβούλους ή το Διευθυντή Εκπαίδευσης ή τον Προϊστάμενο Γραφείου ή προκαλεί συσκέψεις με αυτούς για την αντιμετώπιση προβλημάτων που αντιμετωπίζει η σχολική μονάδα.
3. Αναλαμβάνει, σε συνεργασία με τους αρμόδιους Σχολικούς Συμβούλους, πρωτοβουλίες για τη βοήθεια των νέων εκπαιδευτικών στο διδακτικό τους έργο.
4. Ενημερώνει τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο και το Διευθυντή Εκπαίδευσης ή τον Προϊστάμενο Γραφείου για την πραγματοποίηση μορφωτικών ή άλλων πολιτιστικών επισκέψεων σε χώρους ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς και σε παραγωγικές επιχειρήσεις.
5. Ενημερώνει έγκαιρα το Διευθυντή Εκπαίδευσης ή τον Προϊστάμενο του Γραφείου για τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό.
Άρθρο 31
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σχολείων
σε σχέση με τους μαθητές
1. Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας συγκροτεί τα τμήματα κάθε τάξης και κατανέμει τους μαθητές στα τμήματα, με βάση τις ισχύουσες διατάξεις και σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής, χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς.
2. Εκδίδει και υπογράφει τους τίτλους σπουδών ως υπεύθυνος και συνυπογράφουν ως συνυπεύθυνοι, ο εκπαιδευτικός που συνέταξε τον τίτλο και οι διδάσκοντες, εφόσον απαιτείται.
3. Συνεργάζεται με τις μαθητικές κοινότητες για την οργάνωση της σχολικής ζωής, μέσα σε κλίμα κατανόησης και υπευθυνότητας.
4. Εφαρμόζει τις ισχύουσες διατάξεις για την υποχρεωτική φοίτηση των μαθητών στο σχολείο.
5. Συντελεί στη διαμόρφωση συνθηκών φιλικού παιδαγωγικού κλίματος μεταξύ μαθητών και διδασκόντων.
6. Διενεργεί και ανανεώνει τις εγγραφές των μαθητών από τάξη σε τάξη.
7. Εφαρμόζει τις διαδικασίες που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις για την εγγραφή μαθητών αδήλωτων στα μητρώα ή δημοτολόγια.
8. Εγκρίνει τις μετεγγραφές των μαθητών, όπως προ- βλέπεται και έχει την ευθύνη για τη φύλαξη των στοιχείων εγγραφής στο αρχείο του σχολείου.
Άρθρο 32
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με τα όργανα λαϊκής συμμετοχής και τους άλλους συντελεστές εκπαίδευσης
1. Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας καλεί τα μέλη του Σχολικού Συμβουλίου στις συνεδριάσεις του οργάνου με γραπτή πρόσκληση που την απευθύνει τρεις (3) τουλάχιστον ημέρες νωρίτερα και καταρτίζει την ημερήσια διάταξη, ύστερα από εισηγήσεις των οργάνων που μετέχουν στο Σχολικό Συμβούλιο.
2. Καλεί τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών για ενημέρωση και συμμετέχει στις συνεδριάσεις τους, όταν προσκαλείται και το θεωρεί αναγκαίο.
3. Παρέχει πληροφορίες σε κάθε πολίτη που έχει έννομο συμφέρον, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, και δεν τον παραπέμπει σε άλλες υπηρεσίες για θέματα που εκείνος οφείλει να γνωρίζει.

Ν.1566/85 Αρ.11 (ΦΕΚ 167 Α')
Όργανα διοίκησης κάθε σχολείου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ο Διευθυντής, ο υποδιευθυντής και ο σύλλογος των διδασκόντων.
Α' Διευθυντές και υποδιευθυντές.
1.
2. Διευθυντές των Γυμνασίων και των γενικών και κλασσικών λυκείων ορίζονται εκπαιδευτικοί των κλάδων ΑΤ1 έως ΑΤ11,ΑΤ15 και ΑΤ16 με βαθμό Α'.
3. Διευθυντές των ΤΕΛ και ΕΠΛ ορίζονται εκπαιδευτικοί των κλάδων ΑΤ1 έως ΑΤ14, ΑΤ17, ΑΤ18 και ΑΡ1 με βαθμό Α'
Ν.1674/86 (ΦΕΚ 203 α') Αρ.11 §1.
Στην §3 της περ. Α' του Αρ.1566/85 προστίθεται εδάφιο ως εξής:
Στα ΤΕΛ, τα ΕΠΛ και τις ΤΕΣ, όπου λειτουργούν σχολικά εργαστηριακά εργαστήρια, τοποθετείται υποδιευθυντής που ανήκει στους κλάδους ΑΤ12, ΑΤ14, ΑΤ17, ΑΤ18 και ΑΡ1, εφόσον ο διευθυντής δεν ανήκει στους κλάδους αυτούς.
4.
5.
6.
7.Υποδιευθυντές των Γυμνασίων, των γενικών και κλασσικών Λυκείων, των ΤΕΛ, των ΕΠΛ και των ΤΕΣ που έχουν εννέα τμήματα και πάνω ορίζονται εκπαιδευτικοί των αντιστοίχων κλάδων, όπως προβλέπεται στις προηγούμενες παραγράφους 2, 3, και 4, με βαθμό Α'. Στα Γυμνάσια, Λύκεια κάθε τύπου και κατεύθυνσης και σε ΤΕΣ που έχουν περισσότερα από δώδεκα τμήματα τάξεων, μπορεί, αν συντρέχουν ειδικοί λειτουργικοί λόγοι, να ορίζεται και δεύτερος υποδιευθυντής και προκειμένου για ΕΠΛ με περισσότερα από 15 τμήματα τάξεων και τρίτος.
Δ/13623/19.5.80 ΥΠΕΠΘ
Με αφορμή ερωτήματα που μας υποβλήθηκαν σχετικά με την παράδοση του σχολείου, από τους μετακινουμένους διευθυντές σχολείων, σας πληροφορούμε τα εξής:
Σε περίπτωση μεταθέσεως, αποσπάσεως, παραιτήσεως, απολύσεως ή για οποιονδήποτε λόγο απουσίας Διευθυντού για μακρύ χρονικό διάστημα από το σχολείο, ο διευθυντής παραδίδει με πρωτόκολλο και με βάση τα βιβλία Υλικού και Βιβλιοθήκης, όλη την κινητή περιουσία καθώς και το αρχείο του σχολείου στον αντικαταστάτη του ή στον υποδιευθυντή.
Αν δεν έχει οριστεί υποδιευθυντής, η παράδοση θα πρέπει να γίνει στον κατά βαθμό ανώτερο και επί ισοβαθμίας στον αρχαιότερο από τους οργανικά υπηρετούντες καθηγητές.
Ν.1566/85 Αρ.11 Περ. Δ'
§1. Ο Διευθυντής του σχολείου είναι ιδίως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου, το συντονισμό της σχολικής ζωής, την τήρηση των νόμων, των εγκυκλίων και των υπηρεσιακών εντολών και την εφαρμογή των αποφάσεων του συλλόγου των διδασκόντων, που εκδίδονται σύμφωνα με την υπουργική απόφαση για τις αρμοδιότητες του συλλόγου των διδασκόντων. Μετέχει επίσης στην αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών του σχολείου του και συνεργάζεται με τους σχολικούς συμβούλους.
§2. Ο υποδιευθυντής αναπληρώνει τον διευθυντή του σχολείου, όταν δεν υπάρχει, απουσιάζει ή κωλύεται. Εάν υπηρετούν υποδιευθυντές περισσότεροι του ενός, ο
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΣΟΛΩΝ Σ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ
αναπληρωτής ορίζεται από τον διευθυντή. Αν δεν υπάρχει διευθυντής, ο αναπληρωτής ορίζεται με απόφαση του νομάρχη.
Βοηθεί το διευθυντή στην άσκηση των καθηκόντων του και είναι υπεύθυνος για τη διεξαγωγή της διοικητικής υπηρεσίας του σχολείου.
Δ2/9498/23.5.88 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Σε περιπτώσεις απουσίας Διευθυντή και υποδιευθυντή καθήκοντα διευθυντή ασκεί ο ανώτερος στο βαθμό από τους παρόντες εκπαιδευτικούς και σε περίπτωση περισσοτέρων ισόβαθμων εκείνος που έχει τον περισσότερον συνολικό χρόνο υπηρεσίας.§3. Τα ειδικότερα καθήκοντα των διευθυντών, υποδιευθυντών και των προϊσταμένων των σχολείων καθορίζονται με απόφαση του ΥΠ.Ε.Π.Θ.
34626/21.3.78 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Με την αρ. 18726/22.2.1978 απόφαση μας, που σας κοινοποιήθηκε και η οποία έχει δημοσιευθεί στο υπ΄ αρ. 222/τ. Β’ ΦΕΚ καθορίζονται τα καθήκοντα των Διευθυντών, Υποδιευθυντών και του διδακτικού προσωπικού των σχολείων Μ.Ε.
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή , οι Διευθυντές και υποδιευθυντές των σχολείων έχουν την ευθύνη της διεκπεραιώσεως όλων των σχολικών εργασιών που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις. Στο έργο τους αυτό υποβοηθούνται από τους καθηγητές του σχολείου, οι οποίοι ορίζονται με πράξη τους για την εκτέλεση συγκεκριμένων καθηκόντων. Ενόψει των ανωτέρω παρακαλούμε να γνωστοποιήσετε στους διευθυντές των σχολείων της περιφερείας σας ότι πρέπει με πράξη τους να αναθέσουν σε καθένα από τους καθηγητές την εκτέλεση της συγκεκριμένης εργασίας. Αυτονόητο είναι ότι η καταγραφή της διδασκόμενης ύλης στα οικεία βιβλία και ο έλεγχος των απουσιών των μαθητών ως και η καταχώρηση της βαθμολογίας γίνονται από τους διδάσκοντες τα οικεία μαθήματα.
Οι Διευθυντές των σχολείων πρέπει να σας αναφέρουν χωρίς καθυστέρηση τυχόν παρατηρούμενη άρνηση ή απροθυμία εκτελέσεως από τους καθηγητές που τους έχουν ανατεθεί.
Κατά των καθηγητών αυτών πρέπει να ασκήσετε την δέουσα πειθαρχική δίωξη και να μας αναφέρετε σχετικά
6492/11.1.83 Απόφαση ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Έχοντας υπόψη:
............
αποφασίζουμε
Τροποποιούμε την 18726/22.2.78 απόφαση και καθορίζουμε τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου των Καθηγητών, των Διευθυντών και των Υποδιευθυντών και του Διδακτικού προσωπικού των σχολείων Μ.Ε. ως εξής:
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Β’
α) Διευθυντές
1.Ο Διευθυντής εκπροσωπεί το σχολείο σε όλες τις προς τρίτους σχέσεις του, παραμένει στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες και είναι υπεύθυνος για την πιστή εφαρμογή των αποφάσεων του συλλόγου των καθηγητών.
2. Ενημερώνει το Σ.τ.Κ. σχετικά με τους νόμους, τις διαταγές και τις αποφάσεις που αφορούν στη λειτουργία του σχολείου, ασκεί εποπτεία και έχει ευθύνη για την τήρηση τους.
3. Φροντίζει ώστε να τηρούνται πάντοτε ενημερωμένα τα υπηρεσιακά βιβλία και είναι υπεύθυνος για τη διεκπεραίωση της υπηρεσιακής αλληλογραφίας του σχολείου.
4. Υπογράφει όλους τους τίτλους σπουδών, ως υπεύθυνος και συνυπογράφουν ως συνυπεύθυνοι , ο Υποδιευθυντής και ο καθηγητής που συνέταξε τον τίτλο, εφόσον δεν υπάρχει γραμματέας.
5. Βεβαιώνει την γνησιότητα των τίτλων που έχουν εκδοθεί από το σχολείο του και ζητεί την
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΣΟΛΩΝ Σ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ
επαλήθευση της γνησιότητας τίτλων άλλων σχολείων, όταν υπάρχουν υπόνοιες για τη γνησιότητα τους.
6. Εγκρίνει μετεγγραφές μαθητών σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και έχει ευθύνη για τη φύλαξη των στοιχείων εγγραφής στο αρχείο του σχολείου.
7. Μεριμνά για τη σύνταξη του ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας και φροντίζει για την καθημερινή ενημέρωση των βιβλίων διδασκόμενης ύλης από τους καθηγητές.
8. Φροντίζει να τροποποιεί το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας, ώστε να καλύπτονται τα κενά έκτακτης απουσίας καθηγητών.
9. Εισηγείται στην προϊσταμένη αρχή την ανάθεση υπερωριακής διδασκαλίας σε καθηγητές που το επιθυμούν, σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις.
10 Είναι υπεύθυνος για την καταχώρηση της βαθμολογίας των μαθητών στα σχετικά βιβλία και όταν κατά την κρίση του επιβάλλεται, καλεί γονείς ή κηδεμόνες και τους ενημερώνει σε θέματα, για τα οποία θεωρεί απαραίτητη την απ’ ευθείας προσωπική τους ενημέρωση.
11. Όταν συμβαίνει να υπάρχουν μαθητές που έχουν λόγους απαλλαγής από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, ύστερα από εισήγηση του σχολιάτρου συντάσσει σχετική πράξη στο βιβλίο πράξεων του συλλόγου, την οποία υπογράφουν ο ίδιος, ο σχολίατρος και οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής του σχολείου.
12. Έχει την ευθύνη για την υγιεινή κατάσταση των χώρων του διδακτηρίου και προτείνει τις απαραίτητες ενέργειες για την προστασία της υγείας των μαθητών και του προσωπικού. Σε περίπτωση που παρουσιάζεται κρούσμα μεταδοτικής ασθένειας το αναφέρει αμέσως στον προϊστάμενο της Διεύθυνσης ή του Γραφείου Εκπαίδευσης.
13. Μεριμνά για την συντήρηση και επισκευή του διδακτηρίου και των σχολικών επίπλων και σκευών, καθώς επίσης και για την προμήθεια των αναγκαίων μέσων εξοπλισμού και των εποπτικών οργάνων.
14. Μετέχει ως μέλος στην επιτροπή μίσθωσης οικημάτων για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του σχολείου και θεωρεί τις καταστάσεις πληρωμής των μισθωμάτων, στις περιπτώσεις που δεν είναι υποχρεωτικό να τις θεωρεί η προϊσταμένη αρχή.
15. Είναι εκκαθαριστής των αποδοχών του προσωπικού του σχολείου, υπεύθυνος για τη σύνταξη των μισθοδοτικών καταστάσεων και για τη τήρηση των νόμων που διέπουν τη μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων και εφόσον δεν υπάρχει Γραμματέας στο σχολείο, βοηθείται από καθηγητή, που ορίζει ο σύλλογος.
16. Προτείνει το διορισμό ή την απόλυση του προσωπικού Γ’ κατηγορίας του σχολείου σύμφωνα με τη διαδικασία, που προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις.
17. Ως Γραμματέας της σχολικής εφορείας του σχολείου εισηγείται στα άλλα μέλη της ο,τι έχει σχέση με τις απαιτούμενες δαπάνες για τις επισκευές του διδακτηρίου ή των επίπλων και σκευών, όπως επίσης και για την προμήθεια υλικού απαραίτητου στο σχολείο.
18. Συγκροτεί με πράξη του (Αρ.8 του Π.Δ. 465/81 ΦΕΚ 129 Α’) τις διάφορες επιτροπές εξετάσεων, συνεργάζεται με τους αρμόδιους καθηγητές για τον ορισμό των θεμάτων, των επιτηρητών κλπ και είναι υπεύθυνος για την τήρηση των σχετικών με τις εξετάσεις διατάξεων.
19. Τηρεί φακέλους υπηρεσιακών μεταβολών των καθηγητών του σχολείο του, τους οποίους σε περίπτωση μετάθεσης αποστέλλει στα νέα σχολεία ‘’ επί αποδείξει’’.
20. Μεριμνά, ύστερα από συνεννόηση με το μαθητικό συμβούλιο, ώστε να διατίθεται ειδικός χώρος σε κεντρικό σημείο του σχολείου, τον οποίο θα χρησιμοποιούν οι Μ.Κ. για ανακοινώσεις σχετικά με μαθητικά θέματα.
21. Ανακοινώνει έγκαιρα στους μαθητές το περιεχόμενο εγκυκλίων, οι οποίες αναφέρονται σε θέματα που τους αφορούν.
Για την εφαρμογή της παρούσης θα είναι προσωπικά υπεύθυνοι οι διευθυντές των σχολείων.
18726/22.2.78 Απόφαση ΥΠ.Ε.Π.Θ.
ΦΕΚ 222/78 τ. Β’
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
Οι κατά την παρ. 1 του Αρ.27 του Ν.309/76 Γυμνασιάρχες και Λυκειάρχες έχουν τα ακόλουθα καθήκοντα:
1...............
9. Σε συνεργασία με τους καθηγητές αναθέτουν σ’ αυτούς τη διδασκαλία μαθημάτων της ειδικότητος τους ή συγγενούς κατά τις ισχύουσες διατάξεις και μεριμνούν για την
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΣΟΛΩΝ Σ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ
κατάρτιση του ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας μαθημάτων με γνώμονα την αποδοτική λειτουργία του Σχολείου.
10 .Φροντίζουν ώστε οι καθηγητές να εφαρμόζουν το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα και να καταχωρίζουν στα οικεία βιβλία τη διδασκόμενη ύλη καθημερινά, να διορθώνουν με προσοχή και επιμέλεια τις γραπτές εργασίες και τα γραπτά διαγωνίσματα των μαθητών, τους οποίους να αξιολογούν με πνεύμα δικαιοκρισίας και υψηλής ευθύνης.
12. Φροντίζουν σε περίπτωση απουσίας καθηγητών να απασχολείται η τάξη του από τον εφημερεύοντα ή άλλον διαθέσιμο καθηγητή ή από τον υποδιευθυντή.
14. Αποφασίζουν με τους αρμόδιους καθηγητές την εισαγωγή στο σχολείο τους διδακτικών βιβλίων από το ελεύθερο εμπόριο, με βάση τις συστάσεις της προϊσταμένης αρχής, συντάσσοντας σχετικά αιτιολογημένη πράξη στο βιβλίο πράξεων του Σ.τ.Κ.
18.Συγκροτούν με πράξη τους στο βιβλίο πράξεων του Διευθυντή τις διάφορες επιτροπές εξετάσεων ή άλλων εργασιών.
19. Ως υπηρεσιακοί προϊστάμενοι συντάσσουν ειδικές εκθέσεις υπηρεσιακής ικανότητας για το διδακτικό προσωπικό καθώς και εκθέσεις υπηρεσιακής ικανότητας για το προσωπικό Γ’ κατηγορίας του σχολείου τους (Π.Δ.611/1977, Αρ.128) , εκτός αν υπάρχει, σε κάθε περίπτωση, κώλυμα συγγένειας μέχρι 3ου βαθμού ή ισοβαθμίας {(Ν.309 /1976 Αρ.37 § 6 και Αρ. 60 §7β)}
20.Κατά τις γραπτές εξετάσεις συνεργάζονται με τους αρμόδιους καθηγητές για τον ορισμό των θεμάτων και είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των σχετικών με τις εξετάσεις διατάξεων.
21. Μεριμνούν για την καταχώρηση της βαθμολογίας των μαθητών στα οικεία βιβλία.
22.....
24. Εγκρίνουν μετεγγραφές μαθητών σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
25. Επιβάλλουν στους μαθητές τις προβλεπόμενες από το σχετικό διάταγμα ποινές ή τους παραπέμπουν στο σύλλογο των Καθηγητών όταν το παράπτωμα τους, κατά την κρίση τους, μπορεί να επιφέρει ποινή μεγαλύτερη της δικαιοδοσίας τους.
......
28. Καλούν , όταν κατά την κρίση τους επιβάλλεται, τους γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών για ιδιαίτερη ενημέρωση τους σχετικά με τη φοίτηση, διαγωγή και επίδοση των μαθητών. Επίσης κατά το τέλος κάθε διδακτικής περιόδου καλούν όλους τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών , τους ενημερώνουν για την επίδοση των μαθητών και επιδίδουν σ΄ αυτούς τους ελέγχους προόδου κατά την περίοδο που έληξε.
32. Οφείλουν να συνεργάζονται αρμονικά με όλα τα μέλη του καθηγητικού συλλόγου, αφού στην καλή συνεργασία στηρίζεται το διδακτικό έργο. Η συνεργασία αυτή θα επιτευχθεί, όταν υπάρχει σεβασμός προς την προσωπικότητα των καθηγητών, δικαιοσύνη στην ανάθεση των διαφόρων εργασιών και καθηκόντων, αντικειμενική και δίκαιη αξιολόγηση και πραγματικό ενδιαφέρον για την επίλυση των υπηρεσιακών αλλά και των προσωπικών προβλημάτων.
Δ2/14114/5.12.00 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Παραμονή εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες
 Παρατηρείται ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι εκπαιδευτικοί περιορίζονται στη διδασκαλία μαθημάτων, σύμφωνα με το πρόγραμμα και αποχωρούν από το σχολείο, χωρίς να προσφέρουν άλλες υπηρεσίες, αν και ο νόμος (άρθρο 14 του Ν. 1566/1985) προβλέπει την υποχρεωτική παραμονή τους στο σχολείο μέχρι 30 ώρες την εβδομάδα.
Παρακαλούμε να δοθούν οι δέουσες οδηγίες, ώστε οι σύλλογοι των διδασκόντων σε κάθε σχολείο να αναθέσουν πρόσθετες εργασίες στους διδάσκοντες σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55 παρ. 1 του ν. 1566/1985 και να καθορίσουν το αντικείμενο και το ωράριο απασχόλησης καθενός εκπαιδευτικού.
Υπεύθυνοι για την εφαρμογή της παρούσας είναι οι Διευθυντές των σχολείων, οι οποίοι οφείλουν να γνωστοποιήσουν εντός ευλόγου χρόνου το περιεχόμενο των πράξεων του συλλόγου των διδασκόντων για την ανάθεση των πρόσθετων εργασιών κάθε σχολείου.
Γ2/1073/18.3.1991 ΥΠ.Ε.Π.Θ.
Ύστερα από ερωτήματα .... για τις διατάξεις εγκυκλίων που ρυθμίζουν θέματα σχετικά με την καθαριότητα των σχολικών χώρων και την άδεια εισόδου στα σχολεία ιδιωτών που δεν έχουν σχέση με το σχολικό χώρο διευκρινίζουμε τα ακόλουθα:
1. Έχει παρατηρηθεί ότι εις πολλά διδακτήρια των σχολείων αναγράφονται από διαφόρους κατά τις νυκτερινές συνήθως ώρες συνθήματα διάφορου περιεχομένου.
Αυτό είναι εντελώς απαράδεκτο και για την ευπρεπή εμφάνιση του διδακτηρίου και για την αγωγή των μαθητών.
Για το σκοπό αυτό πρέπει να φροντίσουν οι διευθυντές των σχολείων, ώστε ύστερα από τη διαπίστωση που θα γίνεται με το καθημερινό τους έλεγχο, να διατηρείται η καθαριότητα του διδακτηρίου και να υδροχρωματίζονται οι επιφάνειες στις οποίες έχουν αναγραφεί συνθήματα.
Η σχετική εργασία θα ανατίθεται στο υπηρετικό προσωπικό κάθε σχολείου (Σχετική η 2136/ 24.2.83 “περί καθηκόντων επιστατών, κλητήρων και καθαριστριών” και Εγκύκλιος 141110/ 30.11.77 και Γ2/ 3590/ 8.11.84).
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΣΟΛΩΝ Σ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ
2. Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο σχολικό χώρο ατόμων που δεν έχουν σχέση με αυτόν. Η είσοδος επιτρέπεται μόνον σε γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών, σε σχολικούς φορείς και σε όσους ζητούν κατόπιν αιτήσεως τους να ικανοποιηθεί κάποιο αίτημα τους.
Δ2/15321/16.4.99 ΥΠΕΠΘ
Νομιμότητα ενεργειών - όρια υπακοής
Επανειλημμένα μας υποβάλλονται προφορικά ή και γραπτά ερωτήματα σχετικά με το θέμα υπακοής των Διευθυντών σχολικών μονάδων σε εντολές πού δίνονται από τον Προϊστάμενο Διεύθύνσης ή Γραφείου Εκπαίδευσης ή από το Νομάρχη.
Το πρόβλημα γίνεται πιο σύνθετο αν για το ίδιο θέμα δίνονται αντιφατικές εντολές. Στις περιπτώσεις αυτές ο Διευθυντής καλείται να εφαρμόσει την εντολή που προέρχεται από το καθ' ύλην και κατά τόπο αρμόδιο όργανο. Το ποιο είναι αρμόδιο όργανο σε κάθε περίσταση, για. να δώσει τη σχετική εντολή ερευνάται συγκεκριμένα με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
Επειδή όμως η υπό διερεύνηση περίπτωση άπτεται του γενικότερου θέματος της νομιμότητας της διοικητικής δράσης σας αναφέρουμε συμπληρωματικά και τα ακόλουθα τα οποία πιστεύουμε ότι θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε καλύτερα ανάλογα θέματα:
1. Σύμφωνά με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα ο υπάλληλος και εν προκειμένω ο Δ/ντής σχολικής μονάδας, είναι υπεύθυνος για την εκτέλεση των καθηκόντων του και τη νομιμότητα των υπηρεσιακών του ενεργειών. Περαιτέρω ο υπάλληλος οφείλει να υπακούσει στις διαταγές των Προϊσταμένων του. Η εντολή αυτή δεσμεύει τον υπάλληλο, μόνο αν δίνεται από το αρμόδιο καθ' ύλη και κατά τόπο όργανο.
Εφόσον ο υπάλληλος εκτιμά ότι η διαταγή είναι παράνομη, είτε γιατί παρέχεται από αναρμόδιο όργανο, είτε γιατί είναι αντίθετη προς ουσιαστική διάταξη νόμου, οφείλει να ακολουθήσει τη διαδικασία που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 25 του Ν. 2683/1999 "Κύρωση τον Κώδικα κατάστασης Δημοσίων-Διοικητικών Υπαλλήλων ...", το κείμενο του οποίου επισυνάπτεται για, πληρέστερη ενημέρωσή σας.
Ιδιαίτερο θέμα ανακύπτει όταν ο Διευθυντής σχολικής μονάδας είναι αποκλειστικά αρμόδιος, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, δεν ασκεί συγκεκριμένη αρμοδιότητά του, επειδή πεπλανημένα θεωρεί ότι είναι υποχρεωμένος να υπακούσει σε σχετική εντολή.
Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει οι Διευθυντές σχολικών μονάδων να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί, διότι η συμπεριφορά αυτή συνιστά παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας και μπορεί να προσβληθεί ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων της χώρας από όποιον έχει έννομο συμφέρον.
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ

ΣΟΛΩΝ Σ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου